Energie Repen

11 artikel(en)

per pagina

11 artikel(en)

per pagina

Energie repen zijn een geconcentreerde vorm van koolhydraten. Deze zijn eenvoudig mee te nemen en makkelijk in te nemen tijdens het sporten.

Hoeveel energie repen moet ik gebruiken

Een koolhydraatreep bevat meestal 40 gram hoolhydraten. Dat is voldoende voor een half uur inspanning. Doe je een fietstocht van 4 uur dan zou je aan 8 bars voldoende moeten hebben. Neem je naast repen ook een andere koolhydraad bron pas dan je reep consumptie aan. Je maag kan maar een bepaalde hoeveelheid tegelijk verwerken. Een proteine of herstel reep is 1 na de inspanning voldoende.

Soorten energie repen

Energie bars zijn er in vele smaken en samenstellingen. De smaak is een kwestie van persoonlijk voorkeur, de samenstelling heeft een ander doel. Zo zijn er:

  • Energie repen. Dit is puur brandstof voor je lichaam soms wordt er nog vitamine, magnesium of cafeine aan toegevoegd.
  • Proteine repen. De eiwitrepen zijn speciaal om snel je eiwitten aan te vullen na een training en zo spierbeschadiging te voorkomen. Daarnaast zorgen eiwitten ervoor dat je spiermassa behouden blijft of groeit.
  • Recovery repen. De herstelrepen zijn voor direct na een inspanning. Je lichaam heeft dan behoufte aan koolhydraten en eiwitten. Een goede herstel reep bevat deze ingredienten en bevat vaak ook magnesium.

Oefenen met energie bars

Net als trainen voor een wedstrijd moet je je lichaam ook trainen om te eten tijdens een inspanning. Je lichaam moet in korte tijd veel koolhydraten verwerken en daar is een maag niet aan gewent. Door dit te oefenen tijdens trainingen went je lichaam hier aan en kan je tijdens een wedstrijd gerust een reep eten wanneer dat nodig is.

Bar vs Gel

Het verschil tussen een bar en een gel is (grofweg) de vorm. Inhoudelijk is het gewicht koohdraten te vergelijken. Ook repen worden met toevoegingen als cafeine en vitamine gemaakt en ook zijn er vele smaken. De vorm, vloeibaar of vast is dus het grootste verschil. Afhankelijk van wat je voorkeur is kies je een bepaalde vorm. Wielrenners kunnen wat eenvoudiger kauwen en slikken wanneer ze aan het sporten zijn en dan heeft een reep vaak de voorkeur. Voor hardlopers en bijvoorbeeld zwemmers is dat een heel ander verhaal. Voor hen is de gel een uitkomst.