Energie Gel

11 artikel(en)

per pagina

11 artikel(en)

per pagina

Energie gels zijn een geconcentreerde vorm van koolhydraten. Deze zijn eenvoudig mee te nemen en makkelijk in te nemen tijdens het sporten.

Hoeveel energie gels moet ik gebruiken

De verpakking is meestal afgestemd op het gebruik van 1 gel per half uur inspanning. Dat is gelijk aan 40 gram koolhydraten per verpakking. De koolhydraten zijn veelal samengesteld uit verschillende suiker vormen waardoor naast een onmiddellijke boost ook langduriger energie beschikbaar is. Doe je een duurloop van 2 uur dan zou je aan 2 gels voldoende moeten hebben. Neem je naast gels ook een andere koolhydraad bron let dan op dat je niet teveel in 1 keer neemt. Je maag kan maar een bepaalde hoeveelheid tegelijk verwerken.

Soorten energie gels

Energie gels zijn er in vele smaken en samenstellingen. De smaak is een kwestie van persoonlijk voorkeur, de samenstelling heeft een ander doel. Zo zijn er:

  • De "gewone" gels. Dit is puur brandstof voor je lichaam.
  • De isotone gels zorgen ervoor dat je zoutpeil op nivo blijft. Bij warme omstandigheden is dit een iedeale gel. Maar probeer deze eerst eens uit want door de isotone eigenschap is de gel zoutig van smaak.
  • Dan zijn er nog gels met cafeine. Deze zorgen voor een metale boost en extra concentratie. Erg prettig voor de laatste kilometers, wanneer je een berg op moet of wanneer je er even doorheen zit.

Oefenen met energie gels

Net als trainen voor een wedstrijd moet je je lichaam ook trainen om gels in te nemen tijdens een inspanning. Je lichaam moet in korte tijd veel koolhydraten verwerken en daar is een maag niet aan gewent. Door dit te oefenen tijdens trainingen went je lichaam hier aan en kan je tijdens een wedstrijd gerust een gel nemen wanneer dat nodig is.

Gel vs Bar

Het verschil tussen een bar en een gel is (grofweg) de vorm. Inhoudelijk is het gewicht koohdraten te vergelijken. Ook repen worden met toevoegingen als cafeine en vitamine gemaakt en ook zijn er vele smaken. De vorm, vloeibaar of vast is dus het grootste verschil. Afhankelijk van wat je voorkeur is kies je een bepaalde vorm. Wielrenners kunnen wat eenvoudiger kauwen en slikken wanneer ze aan het sporten zijn en dan heeft een reep vaak de voorkeur. Voor hardlopers en bijvoorbeeld zwemmers is dat een heel ander verhaal. Voor hen is de gel een uitkomst.