De zomermaanden komen er weer aan en dus kan je tijdens trainingen of wedstrijden te maken krijgen met warme omstandigheden. Een goede voorbereiding is ook hier van belang. Wees op de hoogte van de omstandigheden en pas je training daarop aan. Hieronder geven we je enkele essentiële tips voor hardlopen in warm weer. Belangrijkste is luister altijd naar je lichaam!

 

Planning

  • - loop vroeg in de ochtend of wat later op de avond
  • - zoek een schaduwrijke route
  • - vermijd asfalt
  • - smeer je in met zonnebrand creme, niet op je voorhoofd dan kan het door zweten in je ogen druppelen wat erg prikt.

 

Tijdens het lopen

  • - neem pauzes of kort je training in
  • - stop er mee en ga naar huis wanneer je merkt dat het niet lukt
  • - je hartslag kan 5 -15 slagen hoger zijn met warm weer, schrik daar niet van

 

Na het lopen

  • - koel geleidelijk af, trek droge kleding aan en spring niet meteen onder een koude douche
  • - neem een eiwitshake of ander herstel product voor een sneller spierherstel
  • - voorkom kramp en slik magnesium

 

Kleding

  • - draag lichte en luchtige kleding
  • - draag een vochtregulerend shirt
  • - zet een pet of zonneklep op
  • - gebruik een zonnebril

 

Hydratatie

  • - hydrateer je lichaam voldoende voor je gaat lopen (dagelijks 2 liter water)
  • - neem een bidon met isotone sportdrank of hydratatie gel mee onderweg 
  • - vul vocht na afloop weer goed aan
  • - drink niet meer dan 1 liter water per uur
  • - drink lauw water in plaats van koud water

 

Safety first

  • - neem je telefoon mee
  • - vertel welke route je gaat lopen en hoe lang je denkt onderweg te zijn