Creatine is een bekend voedingssupplement. Zeer effectief bij spiermassa kweken op korte termijn. Maar ook op lange termijn levert creatine meer kracht en zorgt voor betere prestaties. Hoe komt dat? Bij korte, maximale inspanningen zijn onze voornaamste energiebronnen afkomstig uit de afbraak van Adenosine trifosfaat (ATP) in de spieren. Spieren bezitten slechts een beperkte hoeveelheid ATP, voldoende om dit 2 seconden vol te houden. Daarom wordt er creatinefosfaat afgebroken tot ATP om de inspanning te kunnen voortzetten. De hoeveelheid creatinefosfaat in de spieren kan verhoogd worden door creatinesupplementatie. Hierdoor wordt er meer ATP aangemaakt en hebben de spieren meer snelle brandstof, wat de prestaties tijdens korte intensieve inspanningen ten goede komt.

 

Natuurlijke creatine

Ons lichaam maakt zelf creatine aan en slaat het grootste deel op in de spieren. Waar het als bron voor explosieve inspanning wacht tot het gebruikt wordt. De voorraad is genoeg voor 2 a 3 seceonden explosieve inspanning. Ook in ons voedsel, vooral rundvlees en vis, zit natuurlijke creatine. Wil je echter een hogere concentratie in de je spieren opbouwen dan moet je enorme hoeveelheden vlees of vis gaan eten. Onhaalbaar. Een supplement in poeder of tabletvorm is dan ideaal. 

 

Spiermassa

Creatine helpt bij het aanmaken van spiermassa. Maar het is een hulpmiddel, zonder traning is het effect minimaal en van korte duur. Ook gezonde voeding is van groot belang. Wanneer je niet voldoende traint en ongezond eet dan kan je creatine eten wat je wilt het effect is nagenoeg nihil. Wil je spiermassa opbouwen en heb je net 1 of 2 reps meer nodig? Dan kan creatine uitkomst bieden. Door een iets grotere voorraad ATP kun je net die herhalingen in je training goed afmaken waardoor je spieren weer een nieuwe impuls krijgen en je spiermassa vergroot wordt.

 

Uiterlijk

Omdat creatine water vasthoudt kan het zijn dat je lichaam wat minder "droog" oogt. Wedstrijd bodybuilders houden zich daarom ook goed aan de schema's voor het gebruik van creatine. In een gesprek met tweevoudig Europeese Kampioen bodybuilding zei Rene eens tegen mij: "De laatste week (voor een competitie) eet ik alleen gerookte makreel. Daar wordt mijn huid dunner van en zie je de contouren van spieren en aders net wat beter". En zo heeft iedereen z'n eigen methodes. Bij het gebruikt van creatine is het echter van belang dat je het inname schema in de gaten houdt. Meer innemen heeft geen groter effect en afwisseling is net als in trainingsschema's de sleutel tot sneller en groter effect.

 

Creatine is dat nou nodig?

Voor veel gevorderde sporters geeft creatine net die impuls om een nieuw niveau te bereiken. Spiermassa neemt toe, sprints kunnen net wat langer en kracht is net wat groter. Maar je moet wel al een bepaald niveau hebben om echt te merken dat het je helpt.

Maar er zijn ook andere toepassingen. Zo heeft onderzoek onder ouderen aangetoont dat het gebruik van creatine er voor zorgt dat iemand langere wandelingen kan maken en meer kracht heeft om zelf van de bank op te staan. 

Wil je zelf creatine toevoegen aan je dagelijkse sportvoeding kijk dan bij ons assortiment van hoogwaardige creatine producten. Wij verkopen alleen sportvoeding van het merk Etixx. Deze producten worden gebruikt door profsporters en voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen. Voor jouw lichaam is alleen het beste goed genoeg!

 

Klik hier voor onze creatine producten.